CSR

Linia E20 na odcinku Konin – Kutno otwarta dla ruchu

Linia E20 na odcinku Konin – Kutno otwarta dla ruchu

Na czas realizacji inwestycji, celem jej przyśpieszenia, wprowadzono na dwóch z trzech odcinków całkowite zamknięcia torowe i uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. W pierwszym etapie ruch zamknięto na odcinku Września – Konin, który został oddany ponownie do użytku 15 lipca 2018 roku, a na odcinku Konin – Koło, którego zamknięcie nastąpiło wraz z otwarciem poprzedniego odcinka, ruch został wznowiony w dniu dzisiejszym. Oznacza to, że połączenie z Poznania do Warszawy jest już bezpośrednie, a na placu budowy pozostały do wykonania prace uzupełniające, okołotorowe, które nie będą miały bezpośredniego wpływu na możliwość prowadzenia ruchu. Planowane, zgodnie z kontraktem, zakończenie całości prac w obszarze LCS Konin przypada na koniec sierpnia 2020 roku.

Realizacja kontraktu na obszarze LCS Konin wymagała zaangażowania ponad 590 pracowników zarządzanych przez doświadczoną kadrę inżynierską, a także ponad 150 maszyn, w tym pociągów do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej SUM oraz PUN, oczyszczarek tłucznia RM 80 i RM 76 wraz z wagonami MFS, podbijarek torowych UNIMAT 4S, 3S i CSM oraz pociągów i platform sieciowych. Dodatkowo zaangażowano specjalistyczny sprzęt w postaci m.in. pociągu do szlifowania szyn SPENO.

Na potrzeby modernizacji dwutorowej linii kolejowej o długości 118 km zamontowano ponad 13,5 tys. ton szyn i 186 tys. podkładów. Zabudowano 109 rozjazdów oraz ponad 443 tys. ton tłucznia i 435 tys. ton niesortu. Do budowy sieci trakcyjnej zużyto 8200 szt. fundamentów i 8500 szt. konstrukcji wsporczych, na których wywieszono ponad 300 km sieci trakcyjnej.

Modernizacją objęto również 83 obiekty inżynieryjne, w tym m.in. 8 mostów kolejowych, 65 przepustów, 3 przejścia pod torami oraz 7 wiaduktów. Na szczególną uwagę zasługują obiekty mostowe zlokalizowane na Kanale Grójeckim i Kanale Warta – Gopło. Na 40 metrowym moście na Kanale Grójeckim wymieniono ważącą 160 ton stalową kratownicę, natomiast 25 metrowy most na Kanale Warta – Gopło zyskał nową, żelbetowo-stalową konstrukcję. Na obu obiektach ułożono również nowe tory i zamontowano sieć trakcyjną. Dzięki przeprowadzonej modernizacji, oba obiekty spełniają normę prowadzenia ruchu z prędkością do 160 km/h.

Nowo wybudowane Lokalne Centrum Sterowania w Koninie (LCS Konin), podobnie jak pozostałych 7 nastawni w jego obrębie, zostało wyposażone w nowoczesny sprzęt i rozwiązania techniczne firmy Bombardier.

Zasadniczym efektem modernizacji będzie zwiększona przepustowość oraz sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Przebudowa trasy powinna docelowo podwoić możliwości linii oraz umożliwić przejazd lokomotyw o większej mocy, a także obsługę składów o długości 750 m. Pociągi pasażerskie uzyskają możliwość jazdy z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Na przebudowanych stacjach składy będą miały lepszą obsługę, natomiast pasażerowie zyskają większy komfort oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.