CSR

Przystanek Kraków Bronowice otwarty dla ruchu

Przystanek Kraków Bronowice otwarty dla ruchu

Od 14 czerwca pasażerowie mogą korzystać z nowo wybudowanego i oddanego do użytku przystanku Kraków Bronowice. Przystanek zlokalizowany na styku linii kolejowych prowadzących w stronę Katowic i lotniska w Krakowie stanowi ważny węzeł przesiadkowy dla mieszkańców aglomeracji krakowskiej. Budowa przystanku była prowadzona przez TORPOL S.A. w ramach modernizacji linii kolejowej E30 Kraków – Katowice na odcinku Kraków Mydliki – Kraków Główny Towarowy.

Przystanek posiada nowoczesną architekturę i rozwiązania projektowe ułatwiające korzystającym z niego podróżnym zmianę kierunku podróży oraz użytkowanie obiektu. Całość jest w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także rowerzystów. Przystanek składa się z czterech peronów usytuowanych parami na dwóch różnych wysokościach, gdyż linia kolejowa nr 118 prowadząca w kierunku lotniska usytuowana jest na innym poziomie niż linia 133 w kierunku Katowic. Komunikację między peronami umożliwia system składający się z pięciu klatek schodowych wyposażonych w dźwigi osobowe oraz schody ruchome. Pod infrastrukturą kolejową znajduje się tunel, w którym zlokalizowane są punkty usługowe. W bliskim sąsiedztwie przystanku znajduje się pętla tramwajowa oraz przystanki autobusowe, a w przyszłości ma powstać parking w systemie Park and Ride. Do przystanku prowadzą wykonane w ramach kontraktu ścieżki rowerowe.

Na potrzeby realizacji inwestycji wykonano ponad 21 tys. m3 wykopów, zamontowano niemal 600 ton stali zbrojeniowej oraz zużyto ponad 6 tys. m3 betonu. Wybudowanie obiektu wymagało wykonania w bezpośrednim sąsiedztwie przejścia dwóch ścian oporowych, do stworzenia których wykorzystano 22 tys. ton zbrojenia oraz 2 tys. m wykopów i prawie 600 m3 betonu.

Przystanek Kraków Bronowice jest elementem realizowanego przez TORPOL S.A. kontraktu dotyczącego wykonania robót budowlanych na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy w ramach zadania ,,Modernizacja linii kolejowej E30, etap II odcinek Zabrze – Katowice – Kraków”. Zakres prac w ramach całego kontraktu przewiduje m.in. przebudowę układu torowego o długości ponad 20 km wraz z siecią trakcyjną i zabudową 38 rozjazdów, przebudową 6 wiaduktów oraz budową 2 przejść podziemnych. Koszt realizowanej przez Spółkę inwestycji wynosi 247,4 mln zł netto i jest współfinansowany ze środków pochodzących z Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).